Toeren door Guatemala

Zodoende stond ik daar dan op vliegveld Aurora, klaar om te gaan toeren door Guatemala.  Intussen met mijn twee koffers op zoek naar de chauffeur die mij naar het hotel zou brengen. En jawel hoor, zodra ik de deuren uitkwam zag ik Barcello hotel met mijn naam op het bordje, tot nog toe  begint het goed! Aangezien je nooit gestrand wilt zijn op een vliegveld zonder locale sim kaart of lokaal contant geld.

Dit hotel was geboekt door Rita de locale Guatemalteekse assistente van Johnny. Alsmede de rest van de acommodatie voor de hele week. Het was begin Augustus 2021 in verband met covaids was er geen The Expat Files seminar tour. Daarom had Johnny een privé tour voor me geregeld! Zonder de gebruikelijke seminars ging ik toeren door Guatemala. Ik ging de hele week op stap met Rita en daarna met haar ouders Rita en Guilermo.

toeren-door-guatemala

Uitzicht vanaf Guatemala City, foto credits Oscar Eduardo Mendizábal.

Toeren door Guatemala City

Vroeg wakker geworden in het Barcello hotel van overvliegende vliegtuigen. Op naar het ontbijt dan maar want Rita zou me al om 08.00 uur ophalen voor het toeren door Guatemala City. Het ontbijt viel tegen omdat je het zelf niet mocht pakken. Er was heel veel lekkers, je mocht er alleen niet aankomen! Luxe hotel buffet en dan vanachter een lijn 3 meter verder aanwijzen wat je wilt eten. Beetje jammer, een keer opscheppen en terug naar de hotelkamer dan maar.

Op de afgesproken tijd trof ik Rita voor de eerste keer in de lobby van het hotel. Over de telefoon hadden we het al heel gezellig dus ik kon uitkijken naar een leuke dag. Allereerst bezochten we het paleis, een heel indrukwekkend stukje architectuur. Voornamelijk aan de binnenkant hoewel de buitenkant er ook mag wezen met zijn groene stenen. Niettemin waren we de eerste personen die weer een rondleiding kregen na de covaids omdat Rita zo brutaal was om het te vragen.

Deze privé rondleiding werd gegeven door de oudste gids van het paleis, hij wist zoveel interessante feitjes te vertellen. Vervolgens zijn we naar de grote centrale markt gegaan. Aldaar heeft Rita me allerlei fruit en lokaal eten laten proeven, dat was genieten!

The Paseo Cayalá Neighborhood in Guatemala City

Tijdens het toeren door Guatemala City hebben we Ciudad Cayalá bezocht. Dat is een nieuw gebouwd project in Guatemala City. Lees er hier meer over in een artikel “The Cayalá Effect in Guatemala City”. Het is een klein stadje in de hoofdstad met luxe appartementen, winkels en restaurants. Heel sfeervol met mooie witte koloniale gebouwen, een prachtige kerk. In het gelinkte artikel kan je ook foto’s hiervan bekijken.

Uiteraard gebouwd voor de hogere segment middenklasse omdat de gemiddelde Guatemalteek zich dat niet kan veroorloven. Het minimumloon van de middenklasse is met ingang van 2024 gesteld op 3350 quetzales = 393.50 euro. De huren in Càyala voor een appartement liggen op vanaf prijzen a 7800 quetzales per maand. De verschillen in inkomen in Guatemala zijn groot, mensen kunnen op een erg verschillend inkomens-niveau leven.

dag 2, op naar Antigua!

Op naar waarschijnlijk mijn nieuwe woonplaats La Antigua, Guatemala! Bij het toeren door Guatemala City had ik al gelijk besloten dat ik daar zeker NIET wil wonen. Wat een herrie, zoveel mensen (3 miljoen 😳) vliegtuigen die opstijgen of landen, dat chaotische verkeer!

Voor mij was het te veel overload voor iemand die al uit een stad van 1 miljoen komt. Wou juist verhuizen naar een stuk rustiger, veel meer natuur en kleiner gesitueerd. Als je van grote steden houdt is de stad ideaal om te wonen. Alle winkels in shopping malls zijn aanwezig, goede restaurants en ziekenhuizen. Kortom alle gemakken als je niet zonder kan.

Zelf vermijd ik de stad als de pest. Alleen al de reis erheen omdat het verkeer van Antigua naar Guatemala City altijd is vastgelopen. Een ritje welke 3 kwartier zou moeten duren kan zo 2 of 3 uur zijn. Misschien dat ik eens per jaar naar de stad ga. Daarna ben ik er ook gelijk weer klaar mee. Maar ieder zijn voorkeur, voor een ander kan het een mekka zijn. We hebben een paar expats die het daar heerlijk wonen vinden!

San Juan del Obispo centraal plein

Centrale plein in San Juan del Obispo

san juan del obispo, aldea van antigua

Gestart in de dorpjes rondom Antigua, aldeas genaamd, reden we San Juan del Obispo in. Dit is nog steeds een van mijn favorieten, misschien nog een laatste verhuizing waard zo leuk. San Juan del Obispo staat ook bekend om een familie die al generaties chocola maken. Op de ouderwetse manier zoals de Maya’s dat deden en dus nog steeds doen.

Leuk om zelf te doen maar eerlijk gezegd vind ik deze echte chocola niet lekker! Ben toch gewend aan melk chocolade waarvan ik de smaak heerlijk vind. De echte cacao smaak is toch anders voordat het bewerkt wordt, ik kan er niet aan wennen.

Veel toerisme in San Juan Del Obispo hoewel het een eindje vanaf Antigua ligt. Er zijn veel restaurants en originele winkeltjes. De Guatemalteken zijn heel creatief, hergebruiken alles tot een 20e ronde. Niets geen Ikea hier, bijna alles is hier handgemaakt, ze zijn kampioen meubels maken. En dan wel voor de prijs van de Ikea en meestal nog stukken minder.

Er zijn ook veel “viveros” oftwel tuincentras waar ik regelmatig wat plantjes haal. De eigenaren van deze vivero hebben ons ook een keer een leuke rondleiding gegeven op het terrein waar ze de planten groeien. Heel aardig weer, omdat een vriendin en ik zulke grote planten en tuinier fans zijn. Typisch Guatemalteeks deze vriendelijke, behulpzame, open karakters. De prachtigste mensen op aarde zoals ik ze noem, ze hebben niet veel maar delen alles met je!

solo toeren door antigua

Rita heeft me aan het eind van de avond naar mijn nieuwe hotel gebracht, Porta Antigua. Een heel fijn in oud koloniale stijl gebouwd hotel met een prachtige tuin en dito kamers. De volgende dag had ik een dagje voor mezelf en kon ik solo Antigua gaan verkennen. Het hotel ligt aan 5avenida en die loopt rechtstreeks naar het centrale park. Antigua heeft een makkelijk genummerd straten systeem wat in een raster ligt.

Na een dagje rondlopen kan je de logica er al van in zien en kan je de straten makkelijk vinden. Dat is maar goed ook want achter iedere deuropening kan je een verrassing aantreffen. Doordat Antigua op de wereld erfgoedlijst staat zijn er bepaalde regels voor het straatbeeld. Geen schreeuwerige uithang of verkeerborden zijn toegestaan. Alleen plat op de gevel bescheiden logo’s, vaak op handgeschilderde keramieken tegels. Het is of je hier in Antigua ver teruggaat in de tijd, het is een magisch rustig gevoel!

Porta Hotel Antigua tuin

Gedeelte van de tuin in Porta Hotel Antigua, met uitzicht op de vulkanen.

het was eigenlijk al besloten..

Na een paar dagen toeren door Guatemala, met name het Antigua gebied, wist ik het eigenlijk al. Ik had gelijk een ik voel me hier zeker thuis gevoel. Omdat het ook precies was waar ik naar zocht en had gehoopt te vinden. Het voelt dorps aan, welke kant je ook op gaat je kijkt nog steeds tegen die immens grote vulkanen op. Het is er het hele jaar groen, met regenseizoen op zijn top.

Antigua heeft geen hoogbouw, de architectuur is geweldig, sommige muren zijn gewoon kunstwerken op zich, ik ga er nog een blog over schrijven. Het is er levendig met toeristen omdat het DE trekpleister van Guatemala is. Deze drukte kun je opzoeken of je ervoor afsluiten. Ik woon bijvoorbeeld net boven Antigua en hoor geen enkel verkeersgeluid. Wat ik zelf heel prettig vind na op andere plekken me daaraan geïrriteerd te hebben. Daarom is het ook verstandig om eerste te huren en verschillende aldeas te proberen. Als ik zin heb om te socializen spring ik op de scooter en rijd ik naar beneden Antigua in.

Kortom ik heb zeker de juiste beslissing genomen voor Guatemala en Antigua. Ik ging immers naar Guatemala verhuizen zonder er geweest te zijn, omdat mijn intuïtie zei dat het goed was. Dit had verkeerd af kunnen lopen, stel dat ik Guatemala helemaal niets had gevonden. Ik heb gelukkig ook nog een plan C (El Salvador) D en E mocht dit nodig zijn. Aangezien ik veel research had gedaan, en het adviesgesprek met Johnny heb gehad, had ik er wel vertrouwen in. Geen risico, geen beloning zeggen ze toch!

Lees verder in de volgende blog Mijn vertrek uit Nederland

Laatste nieuws

Emigratieplannen hebben wijziging ondergaan…

Mijn emigratieplannen hebben een wijziging ondergaan. Het ging hier echter niet om een klein detail, ik ben namelijk helemaal van land gewisseld! In plaats van Panama, en tevens een jaar later, ben...

The Expat Files Podcast

Wat ook leuk is aan The Expat Files podcast is dat Johnny e-mails behandeld van luisteraars. Je hoort hun eigen “boots on the ground” verhalen. Dit zijn luisteraars die meestal geëmigreerd zijn naar...

Mijn vertrek uit Nederland

We zijn inmiddels bijna 3 jaar verder na mijn vertrek uit Nederland, ik woon nog steeds in Antigua. Inmiddels mijn derde woning en het is mijn eerste huis zonder meubels. Eindelijk kan je er zelf...